Skip to content.

Curriculum clasa pregatitoare

Miercuri, 29 februarie 2012, Ministerul Educaţiei a prezentat propunerea de curriculum-ul pentru clasa pregătitoare.

Daniel Funeriu, fostul ministru al Educaţiei, a declarat că acest curriculum reprezintă primul pas în modernizarea curriculară a educaţiei din România, invitând specialiştii în educaţie să îşi exprime părerea şi oamenii politici să susţină stabilitatea legii educaţiei.

În clasa pregătitoare, programul copiilor va fi de 4 ore, iar prezenţa acestora la şcoală va fi obligatorie. Copiii nu vor primi calificative, ci recompense simbolice, precum bulinele, metodele de învăţare bazându-se pe joc. Prin această măsură, sunt introduşi în sistemul de învăţământ în jur de 20.000 de copii care până acum nu au fost incluşi în nicio formă de învăţământ.

Introducerea clasei pregătitoare a adus în atenţia părinţilor înscrierea cu prioritate a copiilor în şcolile de circumscripţie şi posibilitatea înscrierii copiilor la o şcoală din altă circumscripţie doar în limita locurilor libere, măsură care a fost prevăzută în legislaţie din 2005. Oana Badea, secretar de stat în cadrul MECTS, a declarat că procedura de înscriere a copiilor în clasa pregătitoare se bazează pe o lege din 2005, care prevede ca unităţile şcolare să  realizeze în fiecare an recensământul copiilor de 6-7 ani din circumscripţie. Oana Badea a explicat că documentul legal care permite implementarea clasei pregătitoare este OM nr. 4.925/ 8 septembrie 2005 – Regulamentul de Organizare si Functionare a Invatamantului Preuniversitar

Următoarea etapă în pregătirea implementării clasei pregătitoare este pregătirea cadrelor didactice.

Găsești mai jos programele școlare pentru clasa pregătitoare, competențele care vor fi dezvoltate în cadrul acesteia, precum și planul-cadru pentru învăţământul primar, clasa pregătitoare şi clasele I – a II-a.

Sursa: http://www.edu.ro/index.php/articles/c1003/

 

Comunicare în limba română

Matematică și explorarea mediului

Educație pentru societate

Muzică si mișcare

Tehnologii de informare și comunicare

Educație fizică și sport

Religie

Consiliere și orientare

Arte vizuale și lucru manual

Plan cadru pentru învăţământul primar, clasa pregătitoare şi clasele I și a II-a

Progresia competențelor în ciclul achizițiilor fundamentale

 

Comentarii

  1. Anonim a spus: 03.11.12

    CE SE INTAMPLA CU COPIII DE LA TARA PENTRU CARE NU SE INFIINTEAZA CLASA SEPARATA, DEOARECE SUNT PUTINI, IN UNELE SATE SI SUNT ADUNATI GRAMADA CU ALTE DOUA, TREI SAU CHIAR PATRU CLASE? CE PERFORMANTE SCOLARE VOR AVEA ACEI ELEVI? CEI MARI VOR FI ATENTI LA JOCURILE CLASEI PREGATITOARE- IN CAZUL IN CARE SE VA OCUPA CINEVA PRACTIC DE EI, TIMPUL E LIMITAT SI CUM POTI SA TE IMPARTI LA n CLASE?- SAU CEI MICI VOR FII OBLIGATI SA PASTREZE LINISTEA SI SA DESENEZE SAU SA SCRIE PAGINI INTREGI PENTRU CA CEILALTI SA POATA SA FIE ATENTI LA LECTII!!!!!!!!!!!!! SA NU UITAM CA SUNT COPII SI AU NEVOIE DE MISCARE, DE JOC!!!!!VAI DE BIETII COPII SI PROFESORI!!! ALTA PROBLEMA GRAVA E ACEEA CA IN MULTE SATE S-AU DESFIINTAT SCOLILE PRIMARE, IAR ELEVII FAC NAVETA LA SCOALA DIN LOCALITATE CU AUTOBUZUL SCOLAR SAU CU ……CARUTELE, PE JOS, etc.?????? DA,SA FIE OBLIGATORIU, DAR LA GRADINITA, PENTRU CA ORICUM CADRELE DIDACTICE TREBUIE SA FIE ABSOLUT PROFESORI???!!!! SA NU NE UITAM PESTE GRANITA DOAR DIN ACEST PUNCT DE VEDERE, CA SUNTEM ORICUM INAPOI CU ZECI DE ANI FATA DE CEILALTI, DAR PANA IN PREZENT, CU VECHIUL SISTEM DE INVATAMANT AM AVUT REPREZENTANTI CU CARE SA NE MANDRIM SI AVEM&AVEAM MAI MULTI CAPABILI, DAR DIN ALTE PRICINI,PIEDICI- MATERIALE, DEZINTERESUL PARINTILOR, MOTIVATIE, etc. HAIDETI SA NE GANDIM LA BINELE ACESTOR COPII SI SA NE PUNEM IN PIELEA LOR! SA NU LE FURAM COPILARIA, SA-I SPRIJINIM, SA FACEM CEVA CU ADEVARAT BUN PENTRU EI!

    • admin a spus: 03.15.12

      @ Anonim
      Clasa pregatitoare este clasa de debut al scolaritatii pentru copiii care se incadreaza in conditiile prevazute de lege (varsta,dezvoltare psihosomatica) pentru a fi inscrisi la scoala. Logic,ei vor fi in colectivul unei clase simultane in formula organizata de scoala. Se asigura accesul la educatie pe principiul respectarii dreptului la sanse egale pentru toti copiii. Sigur, unde avem scoala cu personalitate juridica, vom avea si clase pregatitoare. Modul in care vor fi grupati, locul, mobilierul, aspectul salii de curs tin de autoritatea locala si de conducerea scolii, de resursele materiale si mai ales de resursa umana.

  2. un parinte a spus: 03.11.12

    PROGRAMA PENTRU CLASA PREGATITOARE ESTE FRUMOASA, BINE EXPLICATA DIN CATE AM VAZUT-DOAR O GEANA AM ARUNCAT- DAR ACELASI LUCRU S-A STUDIAT PANA ACUM! DECI,…..????!!!!!!!!

    • admin a spus: 03.15.12

      @ un parinte
      Introducerea clasei pregătitoare îşi propune să asigure trecerea treptată a copiilor de la grădiniţă (pentru cei care au urmat-o) sau de la viaţa exclusiv de familie (pentru cei care nu au mers la grădiniţă) la viaţa şcolară. În această clasă, adesea sub formă ludică, copilul este pregătit pentru cerinţele mediului şcolar şi învaţă să fie responsabil.
      Clasa pregătitoare va avea un dublu rol: pe de o parte de consolidare a cunoştinţelor deja dobândite şi, pe de altă parte, de socializare şi adaptare la schimbare. În plus, clasa pregătitoare va oferi tuturor copiilor un start mai bun în viaţa şcolară.
      În noul curriculum, învăţământul preşcolar şi clasele I şi a II-a reprezintă ciclul achiziţiilor fundamentale. Învăţământul preşcolar constituie prima formă de educaţie organizată, sistematică şi competentă; de asemenea, reprezintă prima formă de socializare a copilului. În grădiniţă se creează condiţii optime ca preşcolarii să se manifeste activ, coordonaţi în permanenţă de cadre specializate.
      Continuitatea dintre învăţământul preşcolar şi primar se realizează prin obiective comune, prin conţinuturi şi metode similare. Clasa pregatitoare asigura startul scolaritatii pentru copiii care nu au frecventat gradinita.

  3. Valentina a spus: 03.13.12

    Toate bune si frumoase…nu se pomeneste niciunde despre durata “orelor” de curs sau activitatilor clasei pregatitoare.Cum se va adapta aceasta programului scolii? Cine pe cine va intersecta? Clasa pregatitoare restul scolii sau acesta clasa pregatitoare???

    • admin a spus: 03.15.12

      @Valentina
      In invatamatul primar durata unei lectii este de 45 minute. Activitatea de invatare dintr-o lectie nu trebuie sa depaseasca 30 minute (fara sa contorizeze cineva o activitate din momentul inceperii si pana la final). Mai precis, programul este flexibil, activitatile de tip joc didactic pot completa, pot alterna, pot fi numai prin joc, tinand seama de curba de efort, de programul zilnic, de gruparea disciplinelor de studiu in orarul copiilor.
      În cadrul activitatilor, copilul este interesat de spectacolul relationarii cu ceilalti si cu mediul natural si social, devine receptiv la actiunile adultilor, îi imita, transpune în joc comportamente ale acestora, participa la ocupatiile lor. Progresele în plan senzorio-perceptiv se asociaza dezvoltarii
      motricitatii, cresterii atentiei a carei concentrare sporeste de la 5-7 minute la prescolarul mic, la peste 20 de minute si chiar 45 de minute la prescolarul mare în joc, auditii sau vizionari de diafilme,
      filme, teatru pentru copii etc.
      Dupa aprobarea planului cadru si a programelor scolare,toti invatatorii care vor fi nominalizati sa preia clasele pregatitoare vor fi formati pentru asigurarea unui debut de succes.Programul scolii,intersectia cu clasele de gimnaziu/liceu vor fi discutate cu parintii,asociatiile de parinti avand reprezentanti in Consiliul de Administratie al scolii.

  4. Geta a spus: 03.14.12

    De materialul didactic necesar clasei 0 se va ocupa cineva???? Stim foarte bine ce costuri sunt la gradinita pentru asigurarea acestuia din banii parintilor si faptul ca an de an s-au mai adunat cele necesare activitatilor. Ce o sa faca invatatorul care nu are nimic ???? Activitati se pot face dar…..cu ce??? Iar bani de la parinti???

    • admin a spus: 03.15.12

      @ Geta
      Clasa pregatitoare face parte din ciclul primar, deci invatamant obligatoriu. Statul va asigura gratuit materialele didactice necesare cadrului didactic, mai ales cele prevazute in programe. Din lectura proiectelor de programe scolare rezulta ca activitatea va fi pe baza suportului intuitiv/demonstrativ. MECTS va achizitiona in urmatoarea perioada pachete cu materiale didactice necesare invatatorului.
      Desigur, piata libera va furniza o oferta alternativa de materiale (fise de lucru, auxiliare, reviste, jocuri, machete, plachete, cd-uri, filmulete, enciclopedii, etc), parintii nu pot fi obligati sa procure materialele asa cum se obisnuieste in invatamatul prescolar.

      • Vali-Tm a spus: 03.18.12

        Nu prea cred. Ar fi prea frumos! Cate materiale a asigurat pana acum statul. Plătim absolut toate materialele didactice din salariul nostru sau din resursele părinților. Dar sa nu uitam ca fondul clasei nu mai este obligatoriu.Din partea statului am primit un ajutor modic, care nu a fost acordat la timp. Degeaba mi se dau banii de cărți la mijlocul anului școlar.Eu am nevoie de acești bani în septembrie.Ni s-au dat niște planșe,dar nimeni nu s-a gîndit la spațiul de depozitare pentru acestea.Le tinem rulate, cand dorim sa le folosim sunt pline de praf și chiar îndoite. Noi trebuie sa ne gîndim la panourile din clasa,la zugrăvitul claselor,la absolut tot ceea ce tine de procesul didactic. Si toate acestea, în condițiile în care salariile ne-au fost micșorate si nu ni se decontează abonamentele. Deci,dați-mi voie sa ma îndoiesc de ajutorul statului. Acesta va da doar directive…

  5. lulu a spus: 03.15.12

    Am 41 de ani, imi amintesc ca ne-am dus la scoala de la 6 ani, fara prea multe pregatiri mai inainte, mi-a placut cartea, am invatat, eram o clasa foarte buna dintr-un cartier marginas al orasului, cu copii isteti, sclipitori…. Cam astea, acum atat se pregatesc copii astia cu tot felul de clase pregatitoare si parapregatitoare… si parintii atat sunt de sensibili… nu vedem esenta, mare pacat!!!!!!!

  6. Alina a spus: 03.21.12

    Nu este rea ideea propusa, cu clasa pregatitoare.
    1. Nu inteleg insa de ce clasa pregatitoare nu putea deveni “obligatorie” in formula in care a fost acum, adica la gradinita, unde exista mobilier si cadre specializate pentru nevoile de joc si miscare ale unui copil de 5-6 ani.
    2. Mi se pare si nerentabil, si utopic sa ni se explice faptul ca statul va asigura spatiul in scoli (unde??) si mobilierul necesar acestei varste pana in septembrie.
    3. Copiii de grupa pregatitoare vor si incurca, si la randul lor vor fi incurcati de/pe cei mai mari.
    4. Atata vreme cat programa a ramas cvasi-neschimbata, nu inteleg de ce shimbam doar forma (la scoala, si nu la gradinita).
    Daca se poate sa-mi explice careva…
    In rest, ideea de 10 ani obligatorii pot fi facuti si cu o clasa pregatitoare obligatorie (la gradinita) si cu clasa a 10-a obligatorie. Si lasam clasa 9-a la liceu unde ii este locul, nu tot atatea modificari de forma… de dragul formei.
    Spor tuturor cadrelor didactice!

  7. Anonymous a spus: 03.21.12

    Nu este rea ideea propusa, cu clasa pregatitoare.
    1. Nu inteleg insa de ce clasa pregatitoare nu putea deveni “obligatorie” in formula in care a fost acum, adica la gradinita, unde exista mobilier si cadre specializate pentru nevoile de joc si miscare ale unui copil de 5-6 ani.
    2. Mi se pare si nerentabil, si utopic sa ni se explice faptul ca statul va asigura spatiul in scoli (unde??) si mobilierul necesar acestei varste pana in septembrie.
    3. Copiii de grupa pregatitoare vor si incurca, si la randul lor vor fi incurcati de/pe cei mai mari.
    4. Atata vreme cat programa a ramas cvasi-neschimbata, nu inteleg de ce shimbam doar forma (la scoala, si nu la gradinita).
    Daca se poate sa-mi explice careva…
    In rest, ideea de 10 ani obligatorii pot fi facuti si cu o clasa pregatitoare obligatorie (la gradinita) si cu clasa a 10-a obligatorie. Si lasam clasa 9-a la liceu unde ii este locul, nu tot atatea modificari de forma… de dragul formei.
    Spor tuturor cadrelor didactice!

  8. mami a spus: 04.09.12

    Toate aceste modificari sunt clar in detrimentul nostru si al copiilor nostri.Am cotizat la gradi atatia ani si acum de la capat,covor ,banca,tv,imprimanta,globuri,podoabe dontii de tot felulsi clar rechizite de la creion la pungi alimentare si acum iar de la capat…. Sincer nu cred ca mai putem…..Cursurile se vor trmina la pranz si dupa aceea ?Afterschool !!! Costuri ? Patut plus saltea obligatoriu,dulapir …stiu eu tv? dvd? si costurile lunare 150 euro !!!!! si e de stat ! ABSURD !!! e cat un salariu ! NU imi pot permite asa ceva ? Am de ales ? Conform D-lui Funeriu NU ,decat daca aleg ca al meu copil sa ramana analfabet.Isi poate permite un om de rand costul acesta si sa punem la minunata socoteala si rechizite ,analize ,hainute ,o jucariu cand se poate si alte mii de nevoi…..da suma depasste clar bugetul meu .Care e solutia?

    • alina a spus: 09.03.12

      nu va suparati, cine v-a cerut 150 de euro pentru ca merge copilul in clasa 0?

  9. andi a spus: 06.13.12

    Nu mai fiti asa de stresati!Ganditi-va ca multi dintre dvs. ati inceput scoala la 6 ani.Dupa parerea mea, un copil din secolul acesta,care a frecventat grupele anterioare celei pregatitoare face fata foarte bine chiar clasei I.Copilul meu este in clasa a-II-a la o scoala de renume din oras.Are colegi care au facut chiar 9 ani.El este cel mai mic din clasa.Face fata cu brio!!!!!!!!Nu s-a plans nici doamna invatatoare, nici copilul ca i-ar fi prea greu.Incepand gradinita la 2 ani si jumatate,la sase ani si jumatate nu mai avea ce sa faca acolo.Citea cursiv din carti si la televizor,socotea,respecta reguli si norme de integrare in colectiv.Oare ce ar mai fi putut face 1 an la gradinita?????? Este pierdere de vreme amanarea trimiterii unui copil la scoala. Ganditi-va ca acum copiii sunt ca nivel informational cu 50 de ani inainte fata de cum eram noi la varsta lor. Ca si costuri,nici aici nu aveti dreptate….Si pe vremea noastra parintii dadeau fondul scolii, fondul clasei,ne cumparau culegeri si materiale necesare. Invatamantul a fost si va fi intotdeauna subfinantat. Profesorii,invatatorii,educatoarele au dat din salariul lor mizer pe parcursul unei cariere didactice,poate mai multi bani decat au castigat pe carti,fise, materiale didactice necesare lectiilor.Asa ca o contributie a parintilor nu mi se pare costisitoare.La urma urmei investim in copiii nostri!!!!!

  10. Anonim a spus: 08.21.12

    Imi puteti spune aproximativ de ce rechizite va fi nevoie pentru clasa pregatitoare? Copii vor merge la scoala cu ghiozdan sau doar cu pachetelul de mancare si sticluta de apa?

  11. zambilaroz a spus: 08.31.12

    La clasa pregatitoare vor fi si manuale?Va fi un catalog?

  12. bubu a spus: 09.04.12

    vor fi notati copilasii nostri la clasa 0? care va fi sistemul de diferentiere intre nivelul de pregatire al elevilor?

  13. aur a spus: 09.13.12

    Nu este nicio solutie.Daca ati iesi cu declaratiile pe strada si nu pe net,poate atunci o sa gasiti solutia..

  14. carmen a spus: 10.29.12

    la copii de clasa pregatitoare in programa spune sa le dea la cei mici teme de facut acasa cum ar fi;sa scrie cu litere de tipar o pagina cu a mare sau mic si asa mai departe sau sa le dea caietele speciale sa scrie copilul pe ele.ca inca ei nici nu stiu sa citeasca trebuie sa fie ajutati de parinti,iar noi stim sa le explicam intru fel invatatorul in alt fel

  15. julia a spus: 11.25.12

    am si eu un copil la clasa pregatitoare,dar din cauza religiei noastre el nu vrea si nici nu are voie sa danseze cum sa facem sa o convingem pe doamna invatatoare sa ne respecte drepturile si sa accepte acest lucru deoarece ea nu vrea sa inteleaga acest lucru.va multumesc pt raspuns

  16. mihaela a spus: 12.02.12

    Am o fetita in clasa 0 si sunt foarte multumita de tot ce se intampla in acest an pregatitor.Cred ca ar trebui sa ramana in cadrul scolii si in anii urmatori.Locuim la tara si singura problema de care ne lovim si noi ca parinti,dar si cadrele didactice,este lipsa de fonduri pentru materialul didactic,care este procurat in cea mai mare parte de catre invatatoare pe cont propriu,dar si de noi ca parinti.as dori sa se acorde mai multa atentie si celor de la sate,deoarece sunt copii foarte buni,care nu au cu ce sa se descurce.acesti ani sunt foarte importanti pentru ei,pentru formarea lor in anii ce vor urma.

  17. mihaela a spus: 12.02.12

    nu sunt de acord cu impunerea uniformei la clasa pregatitoare.

  18. derutata a spus: 01.22.13

    Buna dimineata! Ma scuzati ca intreb, dar am o nelamurire. Eu am predat 2ani in invatamant ca profesor de istorie si as vrea sa stiu daca pot sa predau si eu la clasa 0 si unde ma pot inscrie. Multumesc! O zi buna!

  19. andreea a spus: 01.23.13

    ca de obicei cei mari viseaza si noi, cei mici traim in realitate. si eu sunt impotriva clasei pregatitoare..trebuia sa ramana grupa pregatitoare si gata…toti au zis ca fac de toate….vrajeli…pana si wc uri pt ei….alte vrajeli…..inca nam vazut in scoli wc pt cei mici..separate de cei mari..vb de lugoj…occidentul are bani si poate face clasa pregatitoare si de la 5 ani..dar romania?
    romania nu se poate ingriji nici de cei de 7 ani….banii spun totul..

  20. anonim a spus: 01.23.13

    Nu stiu cine a fost cu ideea de a infiinta clasa 0 şi mai ales să se facă la şcoală şi nu la grădiniţă ,dar e prost gândită aşa cum sunt multe idei venite anapoda din partea unora care teoretic cred că e foarte simplu şi care nu ştiu ce inseamnă să aplici practic aceste idei pentru că nu au lucrat la clasă şi nu ştiu ce inseamnă munca unui învăţător ,mai ales când predai la patru clase simultan si să mai vină şi clasa 0.Aşa consideră aleşii noştri că se face performanţă_? ??Mai degrabă cred că nici nu îi interesează aşa ceva ,ci din contră vor să zăpăcească şi copiii şi părinţii şi dascălii .Bine că ei cheltuie mii de euro sau zeci de mii de euro pe lună fără nici un merit ,dar să plătească la sat într-o şcoală cu mai mult de 2 clase simultane încă un dascăl nu sunt bani.Mai bine îngrămădesc copiii în 4 sau,acum după minunata idee a unei minti prea odihnite, 5 clase simultan,sau să puna copiii de la vârste mici să facă naveta .Mă intreb oare ei nu sunt părinţi ? Această idee cu clasa 0 nu are nici o logică si nu aduce nimic bun ca tot ceea ce au schimbat de la revoluţie şi până acum în sistemul de învăţământ.Oare ei nu văd că se merge într-o direcţie greşită şi schimbă doar de dragul de a schimba ceva, sau nu vor să vadă?

  21. anca a spus: 03.21.13

    buna ziua, as vrea sa dau si eu examenul de titularizare pt.clasa pregatitoare si as dori sa stiu si eu programa,ca sa stiu ce sa invat.Multumesc!

Adauga un comentariu